søndag 4. september 2011

Fjärde september


Vilken kväll det blev igår!
"Folk drar sig säkert hem i åtta, kanske nio -tiden". Huset var inte tomt på gästen förrän klockan slagit midnatt! Steken blev hur seg som helst, men vad gör det när lingonsylten, de smörstekta kantarellerna, salladen, rotfrukterna, potatisgratängen, såsen och framförallt sällskapet blev så himlans bra?!

Ute pissar valfri religionsgestalt ner på oss (eller så är det bara vanligt regn), inne sitter jag och dricker ett väldigt vanligt kaffe och suger snasigt på en snurre sprätt. Mus ligger bredvid mig och närmast skriker ut sin glädje över den nya bjällran som inte alls är ny. Har bara roterat på de tre bjällrorna. Ibland kan okunskap vara en förträffligt bra egenskap, tycker jag!

Snusar vidare på min idé om en insändare till den lokala tidningen. Det är inte så att jag inte vågar skriva, men det måste liksom bli rätt ord på rätt sätt, för att få fram det jag menar. Det kan va svårt det där. Nåväl, snusar vidare på det lite till.

När Mus har somnat är min plan att antingen hoppa rätt bak nästa maskin och sy något läckert av alla tyger som kom med posten igår, eller så ska jag vara lika tuff som Mel Gibson i Braveheart och kasta mig själv ut i regnet för att flytta på den dära kaprifolen som inte kommer till sin rätt där på baksidan av huset.

Anyway, en kaffekopp till säger jag inte nej till!
Tjoflöyt!

2 kommentarer:

  1. Å, vad jag blir nyfiken på vad det är du ska skriva! :D

    SvarSlett
  2. Hihi =)

    Det är väl egentligen inget att hålla hemligt. Det handlar om just det här med vidareföring av traditioner. Att lära hantverk och att lära vidare. Att om vi inte skärper oss så har våra barnbarn inga julmarknader att gå på, inga "hemmastickade" raggsockar att ha på sig, inga morötter med SMAK i sommarmunnen och heller inga födelsedagsppresenter med själ i sig.

    Men det är svårt att skriva. Jag vill ju inte kritisera folk, bara öppna deras ögon lite grann. Kanske blir det något intresse och kanske får jag ihop en hantverksgerilja?

    ....svååååårt!

    SvarSlett