søndag 19. august 2012

Nittonde augusti

Los Cattos una. Triple miljardos potatos inna da background.

Hola!
Lite mindre uppgiven och bitter idag. Igår var ett kaos utan dess like, mest på grund av att Mus hade feber och var så ledsen, då blir liksom allt annat åxå jävligt. Inatt har vi begge fått sova och febern har tagit paus.
Det ser fortfarande för jävligt ut här hemma, men jag har i alla fall luftat dammsugaren  och plockat ihop en påse med skit. Inte illa pinkat innan första kaffen!

Emmabodajävliga Magda undrade vad tusan det egentligen är jag har fått för jobb, som verkar inkludera så väldans många olika arbetsuppgifter. Well, i can't blame her for wondering!
Själva titeln är Ledare för ungdomsklubben, men utmaningen är så mycket större än det. Saken är att klubben har haft minskande antal besökare under de senaste åren, sista året har den varit så gott som nerlagd. Men i våras bestämde sig politikerna för att göra vad jag tror är "en sista insats". Funkar inte det så läggs verksamheten ner. Har jag fått intryck av i alla fall. Så en förhållandevis stor summa pengar blev avsatt till klubben för 2012, en nyanställning skulle göras och allt skulle bli bra. Nu har det sig sånn att det hann bli både vår och sommar och nästan höst innan de fick anställt den nya - mig. Öppningsdatum är 31'e augusti. Mitt startdatum är 20'e.

När alla papper var färdiga fick jag en telefon från lokaltidningen som gärna ville göra en liten intervju, eftersom det hadde varit så stor intresse för just denna tjänsten som jag fick. Duktig/dum som jag är så totalcharmerar jag journalisten som ger mig en helsida full av mina lovord inför öppningen. Hoppsan!
Detta blev tryckt på lördagen och på måndagen var jag på möte med diverse viktiga människor på kommunen som läst artikeln och undrade hur i alla dagar jag skulle klara att inte bara totalrenovera hela klubben, men åxå hinna planera en "storslagen öppningsfest som ungdommarna kommer älska", mellan den 20'e och den 31'e. "Det er jo ikke ti arbeidsdager enn gang!"
Hoppsan.

Så man skulle kunna säga att mina arbetsuppgifter är ganska varierande just nu, ja. Jag hade mindre än ett dygn på mig att bestämma färger till väggarna. Mindre än ett dygn på mig att göra en ungefärlig ekonomisk översikt över hur mycket tiden fram till öppningen skulle ta från budgetten. Färg, möbler, lampor, elektriker etc. Jag har shoppat på IKEA för 40 lappar, beställt bord och bänkar från verkstaden på Hemmet för barn och ungdom med extra behov för hjälp, bokat en dansshow till öppningskvällen, försökt få tag i inloggningsippgifter till matgrossisten kommunen brukar beställa från, åkt till grannbyn och handlat fyra palmer på rea, beställt nytt skylt från reklambyrån, bla bla bla. För att göra en lång lista lite kortare skulle man kunna säga att min uppgift är att skapa en mötesplats för ungdom, som ungdommen gillar.
Det är en fast tjänst på 70%, men om månaderna rullar på och successen uteblir så försvinner alltså detta.

Så... imorn är min första officiella dag som kommunalt anställd! Woop woop!
 Måtte Mus bli frisk idag, första mötet jag ska i är klockan halv tio imorn, sen rullar det på.


Frågor på detta?
Woop Woop!

3 kommentarer:

  1. Ah! NU fattar jag! En utmaning som heter duga! Men om någon ska klara det så är det du! Seriöst! Hejahejaheja!

    SvarSlett
  2. Jag antar att du startat en FB-grupp också? ;)

    SvarSlett
  3. Magda! Sweetheart! :)

    Utmaning ja...men faktiskt så håller jag med dig - om någon ska klara det så är det ta mig tusan jag. Det är gutt att jag har den känslan själv åxå, den lutar jag mig väldigt mycket på. Nästan för mycket ibland, det känns som att jag kan ta över hela världen, haha! Men bättre att gå in 100% än att vara försiktig. In this case.

    FB grupp finnes från förr, jag bara "pimpar" den :)

    SvarSlett