tirsdag 25. september 2012

Tjugefemte september

OK. Here we go!
Ute regnar det och är kyligt. Inne regnar det inte och är ganska varmt. I tre timmar har ja varit ute i regn och kyla och planterat träd, nu sitter jag inne i värmen. Det är så jäkla skönt. Te, prilla, varmt, tyst. Bara jag och LappisToppis. Särskilt skönt är det när man faktiskt har varit ute och gjort nytta för sig i höstvädret. Då får man ju sitta inne på röven och ha det gött.
Rent teoretiskt så borde jag väl ha varit på jobbet, att-göra-listan är lång, men rent praktiskt så skiter jag i det just nu. För nu är det min tur att slappa och hämta energi.
I två veckor har Mus varit febrig, öroninflammationig, grinig, slappig och jobbig. I två veckor har också Tupp varit grinig, slappig och jobbig. Han har nämligen varit förkyld. Här kunde jag ha skrivit minst tre romaner om Tupps två griniga, slappiga och jobbiga veckor, men låt mig komprimera det hela till "Män och förkylningar".
Så kom måndag morgon och Mus var pigg och glad och klar för dagis. Tupp var uppe ur soffan och sprattlade iväg till jobbet. Jag släpade mig själv till mitt egna jobb med en dunderförkylning, feber och sprängande huvud. Yey...

Idag är det tisdag och jag bestämde mig för att just denna tisdagen skulle bli min tisdag. Min, bara min!
Så när Mus landat på dagis körde jag till handelsträdgården och köpte mig tre träd. Två Betula pendula "Dalecarlia" och en Salix fragilis "Bullata". Här skulle man kunna tro att sistnämnda träd blev köpt på grund av det roliga namnet, men så är inte fallet. (eller jo, lite faktiskt, hahahaaa..)
Betula står för Björk och pendula står för "hängande".
"Dalecarlia" är sortsnamnet och just denna sorten har väldigt flikiga blad. Alltså har jag köpt två hängbjörkar med flikiga blad. Om de trivs hos oss så blir de typ tjuge meter höga och ger mina bönodlingar lite mindre vind. Plus att de ger oss en mindre öppen framsida och en del skugga på förmiddagen.
Salix fragilis "Bullata" är ett bulligt pilträd. Det blir inte mer än typ tio meter högt, men har en himlans fin form, plus att det har längre levetid än för exempel björkar. Alltså skulle pilen kunna bli vårt gårdsträd/generationsträd. Egentligen har jag lust på ek, såklart (dahhh..man är väl smålänning), men med tanke på att vår tomt ligger på en myr och att typ 90% av det som befinner sig under grässtråna är megatjockjävlig lera så ägnar sig inte ek här. Om man inte vill drenera typ en halv kubikkilometer med tomt vill säga. Och det vill man ju inte.

Efter trädshoppingen fick jag med hjälp av min goda väninna Gudrun tryckt in de tre träden i Toyotan. "Nej nu jävlar har vi varit duktiga! Let's gå på kafé!"
Så vi drog på byns bästa kafé. Iklädda leriga gummistövlar, skitskitiga arbetarhängselbyxor och regnkappor. En av stamkunderna på kaféen (hon som drar runt på en maskin som genom slangar är kopplad i sin näsa och som hjälper henne att leva) satte i halsen när vi nästan skrattade ihjäl oss över ett helt ovesäntligt tema. Det var hur kul som helst. För oss, alltså.

Nu undrar ni säkert vad annat jag gör nu för tiden, här kommer en liten update:

* Ser slaviskt på minst fyra episoder av Friends varje kväll. Den där boxen MÅSTE ses genom typ vart tredje år. Man hittar nya grejer varje gång! Såklart måste man åxå bestämma sig för vem i Friends man "är". Jag skulle nog vilja vara lite mera Rachel, men hur jag än vrider och vänder på det så landar jag alltid på Phoebe.
Föresten så drömde jag att jag hade sex med Chandler inatt. Säkert för att jag efter fyra sesonger igår kom fram till at han är den bästa av killarna. Precis som jag kommit fram till alla andra gånger jag sett genom boxen.

* Klubben dundrar på. Igår hade vi vårt första styremöte. En av de vördande styremedlemmarna frågade mig om detta med att göra ett styre bara var ett sätt för mig att få mindre arbetsuppgifter. "Såklart!", svarade jag.

* Mus får nu upp husets samtliga lådor och skåp. Mus tömmer nu husets samtliga lådor och skåp.

* Om typ bara exakt tjugefyra dagar kommer Mamsemumsen och Sweet Little Sister hit och weekendar!!

* Jag har börjat ett nytt stickprojekt. Igen. Eller, jag har rivit upp det förra projektet jag startade i våras, å så har jag börjat om på nytt. Det ska bli ett tovat sittunderlag för Mus som kan användas ute i vinter. Självklart ska det vara gult med en grön traktor på. Nothing runs like a Deere! Mohohaa.

* Kanske drar till London en helg i höst. Tupps syster hade lust att dra dit med sina två döttrar och undrade om inte jag ville följa med. "Jentene synes jo at du er en så kul tante". Vem kan säga nej till det då??

* Huset är et enda stort kaos. Men det är ju inget nytt. Nån som vill komma hit och skyffla ut allt innehåll, städ och tvätta och sen skyffla in allt igen, på ett fint och organiserat sätt? Feel free to visit!

* Jag är nyduschad och finklädd och ska snart hämta Mus på dagis. Ikväll ska vi till grannen och käka middag. Å så ska vi skriva ett klagobrev till en annan granne tillsammans. (Ni minns den grannen som alla snackat skit om och som jag vägrat snacka skit om eftersom hon inte gjort oss något? Well, nu har vi förstått allt skitsnack och låt oss bara säga "it's payback time")

* Glömde skriva varför jag är finklädd. Det har ju såklart inget med grannarna att göra, varken de bra eller de mindre bra. Grunden till att jag har klätt upp mig är helt enkelt att man känner sig mindre sjuk i finkläder än i joggdress. It's all in our minds!!!)


Nu ska jag slurpa i mig det sista som ligger och lurar nere i tekoppen. Å så ska jag byta prilla såklart.

KyzZ och KjAAm

2 kommentarer:

  1. I dagligt tal tror jag björkarna kallas Ornäsbjörkar och de är alldeles oerhört vackra! Vi hade tre gigantiska på tomten när jag bodde i Sysslebäck!

    För övrigt låter din dag helt underbar! You GO!

    SvarSlett
  2. Ornäsbjörkar är helt riktigt! Att jag inte bara skrev det på svenska? :p

    SvarSlett