tirsdag 26. juni 2012

Tjugesjätte juni

Kattajävul
Potatis, lök, spenat, rädisor/reddiker växer så det knakar, oavsett väder. Bönorna däremot, har stannat upp helt. Plötsliga två veckor med regn och 10 grader var visst inte så välkommet. Idag skiner solen och graderna ska stiga de närmaste dagarna, får hoppas att det sätter fart på dem. Jag och Sweet Little Sister har ju donat så fina klätterstativ till dem att de bara MÅSTE växa.


Minigurka
Minigurkan gurkar sig, men själva plantan ser inte så frisk ut. Bladen är ljusgröna med mörkgröna nerver. Skulle ju kunna vara brist på nitrogen, så jag har gödslat på lite extra. Vi får se.




En låda över. Den fick solrosor/solsikker, sockärtor, blomsterärtor och dill. Och kattbajs...




Ännu en låda över. Den blev fylld med Perserklöver. Klöver är bra i ett växtskifte, eftersom den bidrar till luft och nitrogen i jorden, vilket ger nästa års odling en god spark i röven. Du kan odla vanlig rödklöver eller vitklöver, men då är det viktigt att du slår/klipper ner dem innan de sätter frö, annars har du en klöveräng for ever and ever. Jag valde Perserklöver eftersom de inte kan övervintra hos oss och därmed lämnar ifrån sig en mängd godsaker innan de kolar vippen och tackar för sig.




Min älskade gräsmatta. Först gul av maskrosor/løvetann, så kommer smörblommorna, å nu går allt över i något lilla som jag inte vet vad det heter.
Läser för tiden i en bok som heter Naturlig trädgård (av Susanna Rosen) och kan inte låta bli att bli inspirerad. Äntligen en trädgårdsbok med mycket text och inte så många fancy photoshoppade bilder.
Jag har aldrig gillar styva trädgårdar med formklippta buskar och raka linjer, men när jag nu läser i denna bok så får jag nästan lust att skita i gräsklipparen och bara låta allt gro. Naturen är ju så jävla fantastisk som den är! Frågan är hur blomsteräng och skog ska kunna hjälpa vår lilla Mus att lära sig cykla och spela fotboll. Hmm. Kanske vi får klippa vårt gräs i några år till.


Kära vänner! Jag vet att jag är slö på bloggen nu, men det är ju sommar för tusan! Sommar, väder och kärlek! Mus har vart sjuk i några dagar, så just nu sover hon bort resten av febern, men när hon vaknar ska vi ut på nya äventyr. Äventyr som inte inkluderar blogging. Vi ska nämligen på äventyr med Benjamin idag! Tjohooo!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar