torsdag 24. mai 2012

Tjugefjärde maj

Oh la la!

Vi e på gång, vi e laddade, vi e plantade!
Här hade jag egentligen tänkt lägga upp massa snajsiga bilder frn kvällsrundan i trädgården igår, men någonting skurrar. Det tog mer än tjuge minuter att lägga upp bara en bild här på bloggen, så jag gav upp till slut och slängde upp dem på facebook istället. För er som vill se Magnolian blomma, brokkolin knakväxa och maskrosen såväl knoppas som blomstras, fröas och naknas får gå in på mitt album "Huset i skogen". Om ni är vän me dmig på Facebook vill säga, men det  är ni ju. Alla ni fem stycken som läser allt jag kacklar om här.

Igår var en pruduktiv dag. Mycket lek och allt sånt, men det hände grejer i min KT åxå. Alla kålplantor (brockoli, vitkål, blomkål och kålrabi) är utplantade. Likaså vitlöken, sockerärtorna, persiljan, tagetesen, spenaten och salladen. Nu återstår egentligen bara gul och röd lök, frilandsgurka, resten av persiljan, resten av tagetesen, purjolöken, majsen, resten av sockerärtorna, ... och ... och ...

Vem ska egentligen äta upp allt?
Jag får ta några rundor varje vecka, göra små korgar och vandra runt mellan grannhusen och sälja för en billig peng. Kanske det täcker nästa års kostnader för frö och gjödsel?

Det där med gjödsel... Jag har en liten plan. Eller, egentligen e planen skitstor, men jag har placerat den ganska lång bak i hjärnan så den inte ska se så stor ut. En plan om att driva trädgården som en permakultur. Det vill säga att jag i framtiden inte ska ta in något som helst i trädgården, men klara mig med det som finns. Megakompostering, växtskifte, frösamlande, bränässlekokande etc etc. Jävligt ekologiskt. Men såklart ska jag fortsätta köpa nya frön, för att få in nya trevligheter.

Hur som helst, Mus sover och jag borde fortsätta köra jord så jag kan planta ut majsen ikväll. Woooha.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar