mandag 2. juli 2012

Andra juli



Som sagt, jag får inte helt till det här med att blogga från mobilen. Eller jo, fast jag kan inte lägga upp bilder, och då känns det ju meningslöst. Men jag ger inte upp!

Idag har vi varit i en "Eventyrsfabrikk", alltså ett lekland i en gammal fabrikslokal, såklart. Jag hade inte så höga förväntningar, men satan i gatan vad bra det var! Etthundratjugiofem kronor för en hel dags skoj, bit er i häcken jävla tivolin och djurparker!

Maja har fått tilldelt dagisplats från augusti. Alltså inget dagmammande på mig. Efter noga övervägande kom jag fram till att det var för allas bästa.
Alltså är jag jobbsökande! Första jobbet jag sökte på var som ledare för hålans ungdomsklubb (typ fritidsgård för högstadieungdomar). Enligt lokaltidningen var det hela sjutton stycken som sökt tjänsten och bara fem blev inkallade till intervju, däriblandt mig. Tre representatnter från komunen var intervjuare. Ska ärligt erkänna att jag var nervös när jag klev in i rummet och de hänviste mig till stolen vi ändan av det eviglånga konferansbordshelvetet. Men då bestämde jag mig. Jag är mig själv, ingenting annat. Gillar dem inte mig så får dem ge jobbet till någon annan. Thats it.
Så jag sa glatt att jag var tusan mig var lite nervös, och att jag inte hade varit på intevju på ungefär fyra hundra år. Sen bablade jag iväg. Sygrupper, barnproduktion och färskpotatis. God knows what not. Jag var mig själv. Jag var ärlig. Och det spelar ingen roll hur stor press blivande klubbledaren får från kommunen; om kommunikationen med ungdommarna sviktar så får vi inte veta varför klubben inte har några besökare. Jag kan inte lova att klubben har ett aktivt miljö om ett år, hur ska jag veta det?

Så vi får se. I slutet av veckan offentliggörs vem som fått tjänsten. Blir det inte mig så får jag leta vidare. Jag är ju trädgårdsmästare, mamma, kreatör och superwoman - jag är ju som gjord för att bli anställd någonstans.

I lördags var äntligen den stora dagen kommen. Den dag vi bygdekärringar väntat på i nästan ett halvt år. Megasuperduperdagen.
Och jukkasjärvi så kul vi hade! Höga förväntningar som stadigt söker nya höjder har ju en tendens att bajsa ner sig, men IKKE! Smirnoff Ice, Strawberry daquiri, Lynchberger någonting, Long Island Ice The, Long Island Ice The och några lång ajsländer till. Woop Woop!

På tal om Woop Woop, om man skickar ett sms till nummerupplysningen så kan en eller annan snubbe svara på nästan vad som helst, enligt reklamen. På nyårsafton skickade jag en fråga vedrörande den sirkulära formen på knappar, det slutade i ett verbalt krig med snubbjäkeln. Typ åtta sms senare insåg jag att oavsett hur kriget forlöper så är det ändå jag som är förloraren, eftersom det är jag som är dum nog att fortsätta skicka sms till Snubben. Sms som kostar ungefär lika mycket som en smørrebrød i Køpenhavn.
Men i lørdags tog  jag upp kampen med snubben på nummeropplysningen och frågade vad i helvete "woop woop" betyder och varför världens alla nötter använder sig av det uttrycket nowadays. Snubben svarade att det var ett uttryck för glädje, sen önskade snubben mig en fortsatt trevlig afton. Då kändes det faktiskt lite som at jag vann, i alla fall.

Gräsmattan gror, potatisen blomstrar och rödbetorna rödas. Tror jag iaf, har inte grävt ner mig och sett, men de växer fint ovanför backen iaf! Gurkorna däremot, vettefan vad de håller på med. De två första minigurkorna skördades igår och de smakade redigt grovt äckligt. Men så är ju bladen ljusgröna och hela plantorna ser sjuka ut. Får väl dra upp dem och kasta ut. Den vanliga gurkplantan ser okej ut, om än lite sunkig. Första frukten den har att erbjuda borde vara salladsklar till helgen.

Ja just det, vi var i byggvaruhandeln idag föresten. I förra veckan nämnde jag i en släng att jag hade planer om att använda några av skattekronorna på att snickra ihop ett litet skjul bakom växthuset. Ett skjul med en öppen vägg, men med tak och en arbetsbänk. På våren kan jag planta om mina småplantor där, och på sommaren ska spadar, krattor och hackor få den stora äran att  husera skjulet. På vintern tänkte jag låta skottkärran och de frosttåliga krukorna använda det som sitt Winter Recidens.
Plötsligt fick Tupp en idee om att bygga en vägg ute på terassen. Eftersom en vägg på terassen är sjukt mycket viktigare än mitt användbara skjul så skal ju det prioriteras. Vi ska använda all ledig tid på att bygga denna vägg. Särskilt ska vi använda oss av min nya favorit-tid; sofftiden.
Suck, stön och muttring. (Mutt-ring?)
-Du bygger ditt, jag bygger mitt!

Så nu sitter jag här, med PMS, i soffan. Tupp sågar och skruvar. Jag snusar, dricker kranvatten och småfiser. Skittråkig fotbollsmatch på TVn. Jag borde hjälpa till ute. Men nej då. Min PMS är min PMS och den skriker i mitt öra att låt han bygga väggjäveln själv!

Det jag ska göra nu är att googla "att bygga ett skjulhelvete helt själv".
Good night y'all, and never forget to woop woop.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar