lørdag 5. mai 2012

Femte maj

Plante-porr!



Bilden blev inte som jag önskade, men för oss som läst
ekologi/økologi och lärt oss om fröspridning är detta
en klockren bild




För er som undrar vart Tomten/Nissen
bor, här är svaret.


Ett experiment med Salix daphnoides.

Köksträdgården klar! Eller, det fattas typ jord,
plantor och ljuv musik. Men sen är den klar.

De fem stora krukorna innehåller nytagna sticklingar av
kaprifol. Lyckas eller misslyckas?

Ingefärmyntan från förra året.
IT'S ALIVE!

Blomkål, brockoli, kolrabi eller vitkål. Minns inte helt.
Men det gror!
Småful Tagetes i hopp om att älgen
inte ska frotsa i min köksträdgård.

Time for pie!

Fröken Smilla gror, hon åxå.

Andenken an Ludwig Spät. Hade hoppats
på blomstring på Mus sin födelsedag,
men det skiter sig nog.

Sådär ja. Ännu en rundvandring i mitt soon-to-be-paradise.

Skriftlig megaexamen igår. Känns bra! Har jag inte klarat den så förtjänar jag ett skott i pannan.

Tupp är i studio tillsammans med trummisen.
-Ska du spela in gitarr?
-Nei, det er bare trommisen som skal spille in nå.
-Men varför måste du vara där en hel lördag då?
-Fordi tenk hvis han spiller feil!
-Mhmm.

Mus går snart. Hon springer runt med hennes lilla Briovagn a.k.a The Mouse Pimp Waggon, men vågar inte helt släppa taget än.

Saknar Mamsemumsen och Sweet Little Sister, men snart blir längtan mättad - torsdag om tre veckor är de här!

I vintras hade jag en plan om att sälja klänningar på marknaden 20'e maj. Nu sitter jag här med typ 10 halvfärdiga klänningar och funderar. Orkar jag?

I vintras hade jag ännu en plan. Att bjuda in sjukt många människor till Mus födelsedag. Så gjorde jag det. Det är ju i juni, då kan man ju vara ute. Nu funderar jag. Vart placerar man 40 människor om det pissar regn horisontalt? Och hur bakar man sju sorters kakor till 40 människor, när det sista man har är tid?

Klockan är 09:31 och datumet är den femte maj 2012. Det snöar vertikalt, horisontalt och nästan analt.
Kaffe, prilla, prilla och kaffe. Over and out.

2 kommentarer:

  1. Fiiina bilder! Inte minst närbilden på den ensamma vitsippan som vänder ansiktet mot solen!

    Mus födelsedag:
    1. Partytält? Altanen med provisoriskt tak?
    2. Be alla ta med varsin kakburk (med kakor i)?

    SvarSlett
  2. Tack gulliga dig!

    I somras byggde vi tak över en del av altanen, så länge det regnar vertikalt så är det inga problem. Men blåser det så är det inte en endaste torr fläckajävel under taket :)
    Men kanske ett sånt därnt 3x3 meters kunde ha funkat, för att bygga ut lite så i alla fall altandörren kan stå öppen och folk kan lufta näsan? Hm.. ska tänkas på!

    Det där med kakburken är i grund ingen dålig idé, hade det varit upp till mig hade jag inte tvekat en sekund på den idén. Särskilt inte om alla inbjudna var MINA vänner. Men här (i Norge?) är det liksom lite annan kultur, dessvärre. Blir man inbjuden till ett födelsedagskalas så tar man med sig en present till barnet, resten ordnar värden.
    Dessutom så har jag ju egentligen lust att baka alla kakjävlar. Jag tycker ju det är kul. Måste bara hitta tiden mellan Musande och studerande :)

    SvarSlett